november 01, 2005

On the road again

Kors i taket! När jag kom hem igår så låg det ett stort, vitt kuvert med Tele2:s logga och väntade på mig på köksbordet. Behöver jag säga att det första jag gjorde när jag kom var att starta datorn? Fast givetvis skulle det krångla en del också.

Först ville inte Hitnet godta lösenordet som jag fått från Tele2, men det visade sig att jag var tvungen att registrera mitt abonnemang hos dem först, innan jag kunde logga in mig på nätverket. Så det gjorde jag. Och ut på internet kom jag! Men hastigheten var snarare att jämföra med en snigel än det "toksnabba" bredbandet som Hitnet skryter om. Det tog inte många sekunder för mig att koppla detta problem med mitt skumma, gamla nätverskort, vilket i sin tur innebar att jag var tvungen att fixa det nya, som datorn inte riktigt ville godkänna. Den enda person jag känner som kan sånt där är min gamla jobbarkompis Erik, så jag ringde honom, men fick inget svar. Helt sonika tog jag saken i egna händer, och efter att ha kollat lite på nätverkskortets inställningar lyckades jag skrämma upp det nya i 100 MBit/sekund, och då jäklar tog det fart! OK, det är inga hisnande hastigheter, men det är helt OK, och mycket bättre än mitt gamla kabelmodem.

Detta skulle ju givetvis firas, så jag gjorde det genom att ladda hem Dreamweaver, och dessutom har jag FileMaker Pro 7.0 och InDesign CS på kö. Fint det!

Som ni kanske kan gissa satt jag en hel del framför datorn igårkväll. Men jag hann även lämna nycklarna på Rockstugan, laga mat och titta på Simpsons. Dessutom spelades "Beck"-filmen in som vanligt, och det kommer vi nog att titta på ikväll.

Lunch snart! Peach out!