oktober 24, 2005

Weekends away...

Jag kan tänka mig att ni sitter som på nålar nu, med den självklara frågan snurrandes runt i huvudet: hur var det i Stockholm. Det korta svaret lyder: finfint, som vanligt. Det långa svaret lyder så här:

Mina föräldrar kom och plockade upp mig vid 12-tiden i fredags, och efter att ha hämtat Sandra och väska hemma hos mig styrde vi kosan mot Stockholm, med en kort rast vid något som kallades Östgötaporten. Jag gissar att det var precis på gränsen mellan Småland och Östergötland... Vid 18-tiden eller så var vi framme i Stockholm, och eftersom vi var ganska hungriga gick vi ganska snart till Kista (eller OK, vi blev skjutsade av muti och vati) för att äta på Kista Gallerias food court. Jag och Sandra delade på två olika rätter, eftersom vi inte kunde bestämma oss. Så det blev en vegetarisk tallrik med turkisk mat (falafel, friterade ostrullar, bulgur etc) och något som närmast kunde liknas vid pizza från Libanon (tror jag) med spenat och fårost. Det var väldigt smaskigt. Ett besök på Kistagrossen hann vi med också, innan vi gick hem och tittade på "Pentagon".

På lördagen drog jag och Sandra in till stan på förmiddagen, med ett första stopp hos Myrorna på Adolf Fredriks kyrkogata. Där har vi handlat en del förr, och så även denna gång. Bland fynden denna gång fanns Jan Stenmarks fantastiska "Det började med fåglar" (för ynka 40 kronor), två CD-skivor med Ratata, jeans och tröjor till Sandra, en fin blå glasskål från Vereco France (som vi nästan har börjat samla på)... och något mer. Fullständig lista kan nog uppbringas om ni vill. Efter Myrorna drog vi söderut, med ett kort stopp i Gamla stan, där vi skulle köpa en mugg hos Lena Linderholm åt mamma och pappa. Vi passade även på att gå in i Stadsmissionens secondhand-butik också, och där hittade jag, lite överraskande, en gammal VHS med The Cures tidiga videor.
När vi kommer till Söder började vi med att äta på Chutney, och det var som vanligt ingen besvikelse. Sedan hann vi med Myrorna på Götgatan, Gryningen, Modell 70, English Shop och Lejonet & Björnet innan vi var tvungna att gå till biografen Victoria, där vi hade biljetter till 16-föreställningen av "Broken flowers". Den var som väntat väldigt bra, även om det var många frågor som fanns kvar i huvudet när man gick därifrån.
Vid halv sju stod vi utanför restaurangen Kokyo på Sveavägen och väntade på att min farbror Leffe skulle dyka upp tillsammans med mina två kusiner Hanna och Henrik. Meningen var att vi skulle äta alla nio, och efter ett tag dök de upp som planerat. Jag hade ätit på Kokyo en gång tidigare, så det kom inte som en chock att det var gott. De gör egen tofu och har massor av goda vegetariska rätter, något som inte tillhör vanligheterna på asiatiska restauranger. Det brukar mest vara wokade grönsaker man får nöja sig med.
Resten av kvällen spenderades på Kista Galleria, och sedan hemma hos Roger, där vi festade med gino och "UHF", en film av Weird Al Yankovic som jag inte sett på evigheter. Vi orkade förvisso inte se klart den, men den kändes väl hygglig.

Så var det gårdagen då. Förmiddagen gick mest åt till att invänta mamma och pappa, som skulle komma till Roger från Bålsta, där de bodde hos nyss nämnda Leffe. Vid 12 dök de upp, och vid halv två var vi äntligen färdiga att åka in till stan. Vi släpptes av vid centralstationen, och för att slippa släpa runt på våra väskor hela dagen, så slängde vi in dem i ett skåp där. Nu hade vi drygt fem timmar tills tåget gick, och eftersom det var söndag var aktivitetsalternativen ganska begränsade. Men bland annat Åhléns, marknaden på Hötorget och Lava fick oss att fördriva timmarna på ett helt OK sätt, och vi fick t.o.m. köpt lite mer saker.
Tågresan var väl som den brukar, lite seg och lite mysig. Hemma i Halmstad var vi vid midnatt, och när vi kom hem gick vi och la oss nästan direkt.

Slutligen... helgens närkontakter med kända människor:
- Twiggy Pop från Doktor Kosmos i dörren till Myrorna på Adolf Fredriks kyrkogata.
- Ulf Lundell i Gamla stan
- Thabo från TV4 på Hemköp vid Sergels torg. Han råkade stöta till Sandra med sin korg och sa förlåt. Snällt.
- Någon från Robinson som Sandra kände igen. Jag tror han hette Paul Holländer. Hans son (?) satt på andra sidan gången från oss under resan Sthlm-Gbg.

Idag ska Sandra stifta bekantskap med ett gäng vitryssar som är här och hälsar på deras skola, och jag ska försöka hinna kopiera upp affischen till söndagens spelning på Rockstugan. Ni har väl inte glömt?

Peach out!