oktober 31, 2005

50-årskalas och White Town

Ja, jag tänkte vara lite rakt på sak med min rubrik idag, för en gångs skull. För som ni redan vet, om ni är flitiga läsare (är det någon som är det?), så bestod min helg bland annat av just ett 50-årskalas och en spelning med White Town. Och jag tänkte berätta mer om detta nu.

Fredagen, till att börja med, var ganska trist, eftersom Sandra åkte hem till Oskarström för att städa och fixa lite saker. Så jag fick helt enkelt roa på mig egen hand, vilket jag bland annat gjorde genom att gå bort till ICA Nazi för att hämta paket från Ginza och sitta och pyssla lite med en ny Heavenly Pop Hits-hemsida. Eller, jag satt snarare och gjorde iordning bilderna på alla badgarna. Själva hemsidan får jag fixa när bredbandet kommer, vilket förhoppningsvis blir den här veckan.

På lördagen kom Sandra och hämtade mig med bilen (vilket för övrigt var hennes första bilfärd helt på egen hand!), och innan vi styrde mot Oskarström igen passade vi på att dumpa av två lampor och ett soffbord hos Amnesty. Givetvis är det svårt att komma därifrån utan att köpa något, så vi fick med oss lite saker hem också, bland annat "Punch drunk love" på VHS för 15 kronor, en film som vi tittade på senare på dagen. Den är bra, men ganska skum, bitvis. När vi kom ut till Lövbacken så gjorde vi dock först en smörgåstårta till mig och Sandra, eftersom det skulle bjudas på just detta på kalaset på kvällen, och den skulle förmodligen inte vara djurfri. Tårtan blev jättefin, och såg riktigt smaskig ut också. Efter tårtfixandet åt vi lite innan vi tittade på nyss nämnda film, som tog slut strax innan vi skulle åka till Mahult (eller, i närheten i alla fall) för att fira Sandras farbror. Det var ett hyggligt kalas, och jag blev bland annat introducerad till den danska "kransekagen" (stavas det så?), en kaka bestående av mandelmassa och äggvita, som sedan gräddats i ugnen. Fantastiskt gott! Fast sedan är jag är sucker för mandelmassa också...

På söndagen var det så dags att bege sig in till stan igen, för att fixa allt inför kvällens stora begivenhet, spelningen på Rockstugan. Vi var hemma hos mig vid halv ett, och efter ett snabbt besök av Marie städade vi iordning lite innan jag gick ner till Rockstugan vid tre för att möta Mårten och fixa ljudanläggningen. Det strulade givetvis en del till att börja med, men tillslut lyckades Mårten få igång det hela, och när sedan Jyoti och hans två bandkamrater kom fram vid fyratiden kunde vi börja soundchecka ganska omgående. Soundcheck måste vara det absolut tråkigaste som finns, både att lyssna på och genomföra. Usch och fy! När båda banden kollat sina ljud gick vi, tillsammans med Sandra, ned till pizzerian Verona för att äta lite innan vi skulle öppna dörrarna till den rockiga stugan. Det blev en väldigt trevlig måltid, och Jyoti är otroligt trevlig och rolig att prata med. Han frågade bland annat om Halmstads musikscen, och om det fanns några bra band, förutom Handsome Train, som han hört tidigare. Och vi kunde ju bara vara ärliga och säga att det inte fanns något mer. Eller, The Great Days nu då... Deras första spelning igår var mycket trevlig, och det ska bli kul att höra det som spelats in i studion sen. När vi kom tillbaka till Rockstugan lite efter sju stod det redan två personer och väntade på att få komma in, och sedan kom det en handfull personer till, men efter det tog det stopp. Så sammanlagt kanske vi var 10-15 personer, vilket inte alls var någon nackdel, snarare tvärtom. Det blev väldigt mysig stämning, och när Jyoti spelade satt vi alla ner på golvet framför scenen och lyssnade på hans fantastiska låtar. När han spelat sina ordinarie låtar lyckades vi få honom att spela "Your woman" också, men med kravet från hans sida att vi alla skulle ställa oss upp och dansa. Så det var bara att dansa loss, medan Jyoti satt på scenen och skrattade åt oss. Bilder på allt detta finns, och jag ska försöka få tag i några så att ni kan få se vad ni gick miste om, ni som inte var där.

När klockan var strax innan 22 var vi hemma i lägenheten igen, och vi kunde konstatera att alla spelningar borde vara så här: underbar publik, underbara band, nära hem och tidigt avslut. Mycket nöjda med kvällen slog vi oss ned och tittade på onsdagens avsnitt av "Extras" och lite fina musikvideor innan vi drog oss till sängen.

Idag hoppas jag fortfarande på ett stort kuvert från Tele2, även om jag tror att det chansen är ganska liten. Sandra ska nog hem igen, så jag får väl roa mig med att fortsätta med badgarna.

Peach out!