september 19, 2005

Hmm, kommer inte på någon rubrik

Igår var jag och Sandra på bio och såg "Kalle och chokladfabriken", och den var väldigt, väldigt bra. Tim Burton måste vara en av vår tids bästa filmskapare! I den här filmen var scenografin som vanligt otrolig, och Denny Elfman hade sin vana trogen gjort lika otrolig musik, där han till och med själv sjöng Oompa-Loomparnas låtar. På vägen hem från bion kom vi fram till att vi ska se alla Burtons filmer, även om vi redan sett en del av dem. De jag har missat är de två första "Batman"-filmerna, "Sleep hollow" (eller, jag var inte vaken nog när jag såg den, så jag fattade ingenting) och faktiskt också "Mars attacks!", trots att den gick på TV för någon månad sedan. Det var lite kasst att missa den. Men man kan ju hyra! Eller, vänta tills mitt bredband kommer om någon månad, och sedan ladda hem den.

Innan filmen visade de en trailer för en annan ny Burton-film, "The corpse bride", som var ganska lik "The nightmare before Christmas", med dockor och en väldigt dyster miljö. Så än en gång fastställer Burton sig själv som alla goters favoritregissör. Haha.

Annars tog vi mest det lugnt i helgen, även om gårdagen var ganska händelserik. I fredags var Sandra på Moses (ett fik i Halmstad) med några kompisar på kvällen, så jag passade på att skriva två skivrecensioner till Hallandsposten. Vid halv elva gick jag och mötte henne inne i stan, och sedan, efter att ha köpt lite snacks, gick vi hem och tittade på "The eternal sunshine of the spotless mind", som var roligt att se en andra gång. Man fattade lite mer nu...

På lördagen kom mina föräldrar förbi och lämnade bilen, som vi skulle låna över helgen. Innan vi drog ut till Oskarström hann vi med besök på Emmaus och Myrorna, bland annat, där vi köpte en stol att ha vid datorn och en fin taklampa att ha i vardagsrummet. En billig falafel (15:-, eller 20 med hummus) i Nyhem slängdes också i magen innan vi körde Nissastigen ut till Lövbacken, där lördagskvällen tillbringades med "The station agent", ännu en bra film.

Och så söndagen då. Efter att ha vaknat och ätit frukost drog vi först till en secondhand-butik i Oskarström där vi hittade ett fint gammalt knäckebrödsskåp att ha på väggen, och sedan körde vi in till Halmstad för att gå på en loppmarknad som vi sett annons om i Hallandsposten. Den visade sig vara ganska liten, men vi hittade i alla fall ett par skor till mig. De kostade 30 kronor egentligen, men efter att ha skramlat ihop allt vi hade på oss blev det 27 kronor, som accepterades av säljaren. Tack tack! Får se hur länge de håller nu bara...

Eftersom man gärna vill utnyttja tillfällena då man lånar bil så passade vi på att dra ut till Flygstaden för att köpa lite saker på ÖB, bland annat saker till fikan som Sandra är med och fixar på Sture ikväll. Billigt är bra. Sedan var det till att åka hem och fixa en snabb lunch, då vi skulle spela badminton vid tre. Denna gång vann faktiskt jag (Sandra har vunnit de två tidigare bataljerna), och jag träffade Rogers gamla kompis Carl-Magnus i omklädningsrummet. Som han mycket riktigt påpekade: "det var otippat att träffa dig här". Framförallt eftersom jag inte träffat honom på åtskilliga år. Spännande.
Från Söndrumshallen åkte vi snabbt hem, gjorde mat (lasagne, som blev god, trots allt) och sedan vidare till mamma och pappa för lämning av bil plus att mamma bjöd på äppelkaka. ja, och sedan vet ni ju resten... bion och det. Jodå.

Alldeles nyss beställde jag skivor från Uwe, som driver skivbolaget Firestation Tower i Tyskland. Han skickar ut listor med secondhand-indieskivor, och det brukar finnas en del kul. Den här gången hittade jag bland annat en 12" med Seona Dancing, Ricky Gervais gamla band. Hoppas den finns kvar!

Peach out!