augusti 29, 2005

This one goes to eleven

En fin helg är till ända, och det känns som att det är på sin plats att sammanfatta den. Och då är det nog ännu mer på sin plats att börja med fredagen.

När jag kom hem från jobbet gick jag och Sandra in till stan, för att titta lite i några av våra secondhand-butiker. De som fick besök av oss var Kupan/Röda Korset, Myrorna och en som vi inte varit inne i tidigare som heter Elvira Antik. Tyvärr var den sistnämnda ganska kass, men vi köpte lite saker på de andra två. Dessutom hanns det med glassätning innan vi tog bussen ut till Vallås vid fem-tiden, för att äta etc med mina föräldrar och bror. Förutom mat blev det som vanligt lite spelande ("A till Ö" denna gång, med Roger som vinnare båda omgångarna), och jag fortsatte rota lite i mina lådor, med en del fina nostalgitrippar som resultat.

På lördagen började vi med att gå till skivmässan i Figarosalen, och den var som vanligt dålig, men jag köpte ändå några skivor, däribland XTC:s "Skylarking" på CD för 10 kronor, samlingen "Here's egg on your face" på LP, "10 mistakes" med Gruppo Sportivo på LP, en CD-promosingel med Violent Femmes för 10 kronor, och "House on fire" med The Clientele för 20. Ett hyggligt facit, trots allt. Roger kom också dit efter ett tag, och vid 12-tiden åkte vi till Göteborg, där vi träffade kusin Anders vid Mynt & Musik på Friggagatan. Dock var detta ingen slump, eftersom vi bestämt träff med honom där. Inget blev köpt där, och efter ett stopp inom ett fik för lunch, åkte vi vidare till Bergsjön, där Roger skulle soundchecka vid tre. Medan han gjorde det åkte jag, Sandra och Anders till en marknad i närheten, men den stängde när vi kom dit, så istället hamnade vi i Anders lägenhet i Kortedala där vi pratade lite och kollade på en snutt "Tillbaka till framtiden", som gick på Kanal 5. En bra film. Får nog kolla på hela snart igen.

När Roger var färdig i Bergsjön hämtade vi honom där, och styrde kosan mot Hammarkullen för middag hos morbror Bosse och Birgitta. Vi fick vegetarisk moussaka m.m., och det var minsann smarrigt. Det är ju inte heller så ofta man hälsar på dem nu för tiden, så det var kul att komma dit igen. Innan vi åkte tillbaka till Bergsjön för att gå på Cosy Den var vi och tittade på det nya, omgjorda Gårdssten, där man kunde gå in i tjusiga visningslägenheter med en rackarns utsikt. Det tråkiga var att de var väldigt moderna invändigt, med stela, kala rum, och det är ju inte så värst lockande. Fast jag hade nog knappast några planer på att flytta dit. Nej, den dagen då jag lämnar Halmstad bakom mig så är det med Stockholm destination. Den saken är helt klar.

Cosy Den var väl ungefär som jag väntat mig; trångt, rökigt och alkoholstinnt. 90 personer i en två var mer än vad jag, Sandra och Anders klarade av, så vi tillbringade större delen av kvällen på gården nedanför, där vi satt på en bänk och pratade, både med varann och med folk som gick förbi ibland, bland andra Arnar, Erika och Jörgen. Nixon-spelningen var bra som vanligt, och Göteborgspubliken var som de brukar, d.v.s. överförfriskade, exalterade och peppade. Bildbevis finns, och de hamnar kanske här en dag, tillsammans med alla andra bilder som jag lovat.

Hemma i Halmstad var jag och Sandra igen vid halv tre-tiden på natten, efter att först ha lämnat Roger och Anders i Kortedala. Att vi gick och la oss så sent påverkade söndagens uppvaknande, och vi var väl inte på benen förrän vid 12-tiden ungefär. Då tog vi bilen, som vi haft kvar över natten, och åkte till två loppisar som vi sett lappar om. Vi köpte fina saker på båda, och dessutom en del godis och annat när vi besökte ÖB innan mamma och pappa fick tillbaka sitt fordon. Resten av söndagen spenderades på mathandling, matlagning och filmtittande. "This is Spinal Tap" var kvällens filmval, och den var fortfarande lika rolig.

Jag och Sandra har förresten en kanonidé. Fast jag säger inte vad. Den som lever får se.

Nu ska jag jobba. Peach out!