augusti 08, 2005

I stort sett menlös

Så har man sett "Liftarens guide till Galaxen", efter ett antal års väntan, och resultatet kan väl summeras som bra, stundtals riktigt bra. Som vanligt när man läst en bok har man specifika uppfattningar om hur alla karaktärerna ska se ut, och ibland stämde de ganska bra, och ibland stämde de inte alls. Martin Freeman var, som väntat, riktigt bra i rollen som Arthur Dent, och likaså var rapparen Mos Def förvånansvärt bra som Ford Prefect. Däremot tycker jag att de hade gjort Marvin lite för enformig. I boken säger han så mycket bra saker, men i filmen var det mest bara "oh, I'm bored", eller "this is going to end in tears". Nåväl, en helt ok film blev det i alla fall, och det är kul att man har sett den, äntligen. Så dagens rubrik speglar inte min uppfattning om filmen, bara så ni vet.
Det var också mitt och Sandras första biobesök tillsammans, och jag längtar redan till nästa.

Efter bion gick vi till buss 400, som tog oss ut till Oskarström, där jag tillbringde helgen. Bland händelserna kan räknas ett besök hos Sandras farmor, som bor en bit utanför Torup, i ett fint hus som låg ännu finare vid en sjö. Annars var det mest det vanliga; mat, spel och TV. Jag lyckades för första gången i mitt liv vinna i Bondespelet, vilket var på tiden.

Igår eftermiddags drog vi så in till stan igen, där vi tittade på "The Royal Tenenbaums" och åt lite mat. Filmen var riktigt bra, må jag säga. Dock var den 20 minuter kortare än vad som stod på omslaget. Lite mysko... Vi hann också med att sätta upp nya gardiner i mitt vardagsrum, och börja spela lite Rappakalja. Får se om vi hinner fortsätta ikväll...

I övermorgon är det Emmaboda. Peach out!