oktober 31, 2004

Ett år utan kött (nästan)

I morse vaknade jag plötsligt av att telefonen ringde. Jag tittade på klockan och såg att den var halv tolv, och tänkte att jag verkligen borde vaknat lite tidigare. Sedan kom jag på att klockan egentligen bara var halv elva, och då kändes det inte riktigt lika hemskt, även om det också är ganska sent. Fast sedan gick jag och la mig ganska sent igår också. Överraskande?

Gårdagen var väldigt trevlig, med loppisrunda, falafalmakeri och filmtittande. Under några timmar, besökte jag och Sandra fyra ställen; Myrorna, Byring & Bråte (Amnestys loppmarknad), Leones marknad och Baxarna. Tyvärr hittade jag inte så mycket köpvärt den här gången, men några böcker blev det i alla fall:

"Ett år med kött" av Ruth L. Ozeki
"Livet efter Gud" av Douglas Coupland
"Otto är en noshörning" av Ole Lund Kirkegaard
"Varulven" av Aksel Sandemose
"Sagor för barn över 18 år" av Tage Danielsson
"Fakta om Finland" av Erlend Loe

De två sistnämnda hade jag i pocketversion sedan tidigare, men det är roligare och finare med de inbundna varianterna, tycker jag. Så nu fylls bokhyllan på ännu mer med böcker som jag aldrig hinner läsa. Perfaboll!

Falafelmakeriet gick sådär egentligen. Vi skulle först fritera härligheterna, men när vi släppte ner den första bollen i oljan så löstes den bara upp, varpå vi fick steka dem istället. De höll inte riktigt ihop, men de var goda, så det gjorde inte så mycket. Och medan vi åt tittade vi på "Delicatessen", som jag och Madde köpte på DVD för ett tag sedan, men inte hunnit se ännu. Den var riktigt bra! Det märktes ganska tydligt att det var Amelie-mannen (jag kan aldrig komma ihåg dessa franska namn) som hade gjort den...
Vid halv tio-tiden följde jag min besökare till bussen inne i stan, och vid hemkomsten tillbringade jag större delen av min resterande vakna tid vid datorn. Som vanligt...

Om två timmar ska det övningsköras, och sedan ska det ätas hemmagjord pizza på Kornhills Mellangränd 21. Gratis är gott, och pizza är alltid gott, även om den inte är gratis.
Fram tills dess ska jag se om jag kan få ordning på min skrivare, som inte vill samarbeta alls. Madde kommer att behöva den när hon kommer hem från Danmark senare i veckan, så jag måste fixa den innan dess. Usch. Och jag vet inte alls vad felet är. Någon som är bra på skrivare?